Fascinující badatelství
Studie

 

Klíčem je povědomí, o jaké období se jedná. Je totiž celkem přesně vymezeno. Obrovský úspěch Ferrera s jeho zásadními sériemi hrochů, krokodýlů, tučňáků a lvíčků Leoventuras, které byly poprvé obchodně úspěšné i mimo hranice tradičních KS zemí, spadá do let 1992-93. Marketing ostatních výrobců potravin pro děti, ale i jiných výrobků tuto skutečnost zaznamenal, a pokusili se o totéž. Už v roce 1994 se objevila první čokoládová vajíčka s překvapením Schwind, Tombola a pak další a další. Firmy zjistily, že malé figurky a skládačky je možné přidat i k balení zmrzliny, pizzy, těstovin, bonbonů. Byly vytvořeny série neopakovatelného designu, stejně jako u Ferrera. Boom trval cca do roku 2000, pak můžeme zaznamenat ústup s občasnou vlnou nových pokusů. Někteří výrobci se drží do současnosti (Zaini, Schöller – Kuchenmeister), jiní to po velkolepé produkci několika let zabalili (Borgmann – Ravensberger,  Onken, Haribo) , další vydali jen jednu, dvě série. A ještě další objevili niku na trhu úplně mimo tradiční dosah (Chupa Chups v Rusku).

Jak se v nepřeberném množství sběratelského materiálu pohybovat? S obtížemi. Starší katalogy SU Fantasia a O-Ei-A věnovaly nekinder sériím (fremdfiguren) posledních pár stránek. Při každoročním updatu nebylo možné ignorovat třeba souběžný úspěch Haribo figurek. Pak SU vydala specializovaný katalog (2006-2007). To byla úplná bomba, i když v něm byly jen základní informace a v některých směrech ani to ne. Navíc při svých 400 stranách a jediném teď už téměř patnáctiletém neaktualizovaném vydání je úplným sirotkem proti tlustým, dnes již několikadílným katalogům k produkci KS.

A teď to nejdůležitější – kam na další nepapírové rozumy. Asi nejkompaktnější obrazová informace je na portálu https://www.online-fremdfigurenkatalog.de/. Problém je ten, že se k neznámé figurce musíte proklikat metodou pokus – omyl přes stovky abecedně seřazeným odkazů. Pokud máte představu o firmě, jde to rychleji. Ovšem kromě obrázků figurek, BPZ a roku vydání (není tam vždy a není úplně věrohodný) se nic dalšího nedozvíme. Osobně to dělám tak, že když mám chvíli, vyberu si jedno písmeno z abecedy a jedu jednu firmu po druhé, každou sérii. Jednak si tak udržuji paměťovou databázi, jednak občas zařadím i něco, co se mi už pár let válí v krabičce s označením nekinder –mix. Pro rychlé informované přehledy se hodí Helmutova popelka jeho korunního on-line katalogu, kterou najdeme pod linkem http://ff-kat.de/. Solidní, ale momentálně už dost děravou databázi má https://ue-ei-stammtisch.de/Fremdfiguren/Fremdfiguren.htm. U obou uvedených jsou především k dispozici přehledné skeny BPZ, Helmut má u řady sérií i fotografie objektů a někdy něco málo z historie firmy. Na stammtisch lze ale v diskuzi sledovat novinky na trhu (v současnosti jich tedy moc nebývá, opakují se stále tytéž – Zaini, Kuchenmeister, Zweifel a Dairy4fun – a opravdu řídce).

Sběrateli, který chce být v některé části své specializace dobrý, nezbude než paralelně budovat databázi vlastní. Je to jeho eso při příležitostných nákupech, know-how při směrování sbírky. Když narazí kdekoliv na info, obrázek, článek, los na aukci … okamžitě uložit. Není třeba mít zvlášť sofistikovaný systém, úplně stačí složky s názvy firem a něco pro odkládání materiálu, který nedokáže aktuálně zařadit.

Za roky sběratelských aktivit jsem narazil na velmi dobře organizované a informativní stránky z oblasti Kinder  i nekinder figurek. Kde myslíte, že jsou teď? Správně, již neexistují. Zmizely z webového prostoru stránky Italoei, eiertruhe-portal, Stefanova Vajíčkovna a jiné zajímavé zdroje. Osobně jsem dal k ledu své Kinderevue. Někdy prostě nastane ten čas. Část zdrojů uvedených i jiných jsem si pro strýčka Příhodu v pravou chvíli uložil na svém lokálu, a teď jako bych je našel.

Pokud vás mé poněkud dlouhé pojednání zaujalo a dočetli jste až sem, vězte, že Ferrero nebylo první a nebude ani poslední, kdo ve světě Kinder Surprise přidá své do této fascinující mozaiky. Kdo by chtěl blíže nahlédnout do světa překvapení, který provázel produkci evropských a amerických výrobců v padesátých a šedesátých letech (margaríny, sýry, čokoláda, cereálie), tomu doporučuji k občasnému průzkumu stránky http://www.mokarex.fr/marques_uk.html. Budete překvapeni Smile.

K.

ear47mtete|00306B02668F|d012455|Articles|obsah|79F9E2AA-CB5B-4F06-8AEA-C32F3FED8AC0
Komentáře
rastino29
(04.04.2021 9:08)
avatar

Super článok, díky Wink za mňa je topka Helmutov on-line katalóg, ... http://hjfhenze.de/   ...  tam sa nájde naozaj takmer všetko aj čo sa týka noviniek ... má tam prispievateľov z mnohých krajín , preto je to také rôznorodé a aktuálne ... keď nájdem čosi čo mu  chýba, tiež pošlem foto nech je aj "Česko - Slovensko"  zaszúpené a vždy sa poteší  Laughing

kralick
(04.04.2021 12:19)
avatar

Děkuji za reakci. Jinak souhlasím, Helmut Henze má za sebou za ty roky kus poctivé práce. Také jsem mu posílával sady naskenovaných BPZ cizích firem, dokud byla u nás nabídka na trhu přiměřeně aktuální. Teď není příliš co nabídnout, protože jinde se vše objeví dříve. Tak už jen sem tam, když se zadaří sehnat nějakou vykopávku.

ivka22
(05.04.2021 1:52)

Když je řeč o stránkách Helmuta Henze - narazila jsem tam u některých modelů na nápis WANTED BILD FIGUR - znamená to, že ten konkrétní model shání? Díky, iV

kralick
(05.04.2021 8:51)
avatar

Poznámka informuje, že mu chybí obrázek toho objektu. Zveřejňuje jen vlastní nebo příznivci zaslané autorské fotografie s skeny. Zda-li sám něco sbírá netuším.

intelblack
(12.04.2021 11:29)
Tento komentář byl skryt správcem nebo administrátorem Kindermánie
intelblack
(12.04.2021 11:29)
Tento komentář byl skryt správcem nebo administrátorem Kindermánie
intelblack
(12.04.2021 11:29)

Zaujimavy clanok, znovu nejake nove informacie. Za mna helmut je TOP Cool


Komentáře mohou vkládat pouze přihlášení uživatelé